Bescherm uw huid tegen schadelijke Uv-Straling!

We genieten volop van het prachtige weer en dat uv-straling schadelijk kan zijn, weten we allemaal. Maar waar bestaat zonlicht precies uit, wat voor effect heeft het op de huid en hoe kunnen we onszelf het beste beschermen? U leest het in deze blog.

Zonlicht

Zonlicht, of ook wel Ultraviolette straling, bestaat uit UV-A, UV-B en UV-C. Door deze straling voelen we warmte op onze huid en kunnen we bij te veel blootstelling, verbranden. De Ultraviolete straling is onder te verdelen in drie soorten, afhankelijk van de golflengte.

UVC: UVC is het meest schadelijk, maar wordt door de ozonlaag gelukkig volledig tegengehouden.

UVB: UVB-straling dringt door tot de opperhuid (bovenste huidlaag). De positieve kant van UVB-straling is dat het zorgt voor de aanmaak van vitamine D en dat we er bruin van worden. Helaas zorgt dit type bij te veel blootstelling ook voor verbranding, DNA-schade en huidkanker.

UVA: UVA-straling dringt door tot de lederhuid (tweede huidlaag). 95% van de straling bestaat uit UVA en lange tijd werd gedacht dat deze straling minder schadelijk was dan UVB. Inmiddels is echter duidelijk dat UVA-straling diep in de huid doordringt, waar het schadelijke chemische reacties opstart die weer tot DNA-schade kunnen leiden.

UVB zorgt voor verbranding, UVA zorgt voor (vroegtijdige) huidveroudering.

Zonschade

De gewenste getinte kleur (pigmentatie) die we verkrijgen nadat we in de zon hebben gezeten, is eigenlijk een beschermingsmechanisme van ons lichaam. Het pigment wordt aangemaakt om te voorkomen dat uv-stralen dieper in de huid doordringen en ons DNA beschadigen.

Bij geringe blootstelling aan zonlicht is het lichaam dus zelf goed in staat om zich te beschermen. Bij langere blootstelling aan straling, zal er een rode huid ontstaan. Het pigment kan de huid niet langer beschermen, bloedvaten verwijden zich en de huid verbrand. Vervolgens zal de huid vocht verliezen en dehydrateren, waardoor een trekkerig gevoel kan ontstaan.

Hoe vaker u verbrand, hoe groter de kans wordt op huidkanker.

Zonbescherming tips

  • Let er bij het kopen van zonbescherming op dat het zowel een UVA- en UVB-filter heeft.
  • UVA-straling kan door glas en kleding heen, dus let erop dat u ook in deze gevallen niet te lang in de zon zit. Het beste is om het gehele lichaam in te smeren en daarna pas de badkleding aan te trekken.
  • Gebruik per keer gemiddeld zeven theelepels voor het hele lichaam, inclusief het gezicht.
  • Koop ieder jaar nieuwe zonbeschermingsproducten. Na opening, blootstelling aan de zon en warmte en na een aantal maanden verliest het product zijn werkstoffen. Bekijk hiervoor altijd het POA-symbool (Periode na Opening). Hier staat vermeld hoe lang een product goed blijft, nadat deze geopend is.
  • Smeer u iedere twee uur opnieuw in.
  • Kies de juiste SPF (Sun protection factor). Het beste is om factor 30 of hoger te gebruiken. Factor 30 beschermt voor 97% tegen zonnestralen.
  • Veel zonbeschermingsproducten geven aan dat de crème ‘waterproof’ of ‘waterresistant’ is. Dit betekent dat u ook in het water beschermd bent, maar dat u, nadat u in het water bent geweest, gewoon weer opnieuw moet smeren.

Persoonlijk zonbeschermingsadvies

Heeft u specifieke vragen over uw huid en de zon of wilt u advies over zonbeschermingsproducten? U bent van harte welkom in onze kliniek, waar onze huidspecialisten u graag verder helpen.