Couperose

couperose behandeling voor en na

Heeft u last van een rode huid en zichtbare rode vaatjes in het gezicht? Dan heeft u hoogstwaarschijnlijk last van couperose. Couperose is een huidaandoening waarbij de oppervlakkige bloedadertjes verzwakken, waardoor ze zijn gaan verwijden. Het resultaat is de aanwezigheid van vele uitgezette rode/ en of blauwe bloedvaatjes, voornamelijk op de neus, wangen en de kin. U leest in deze blog hoe couperose ontstaat en hoe wij in onze kliniek deze huidaandoening effectief behandelen.

Couperose, hoe ontstaat dat?

Er zijn een aantal factoren waardoor couperose kan ontstaan of waardoor het verergert, namelijk:

• Te vaak en/of te lang in de zon.
  • Gebruik van de verkeerde cosmetica (zoals parfums, detergentia en bepaalde geneesmiddelen zoals cortisone crèmes).
  • Te veel wrijving of druk op de huid.
  • Alcohol.
  • Temperatuurschommelingen.
  • Erfelijkheid.
  • Stress.

Beloop van couperose

In de beginfase van couperose, zal de huid niet permanent rood zijn, maar trekt de couperose weg. In een later stadium zijn de bloedvaatjes altijd zichtbaar. In sommige gevallen blijft deze huidaandoening stabiel, in de andere gevallen bestaat de mogelijkheid dat de couperose zich ook gaat verspreiden naar de hals- en het decolleté.

Couperose wordt nog weleens verward met rosacea, echter zijn bij rosacea naast (vurige) roodheid ook puisten zichtbaar. Daarnaast kan rosacea ook andere complicaties geven zoals oogafwijkingen.

Couperose laten behandelen

Helaas is couperose een aandoening die niet vanzelf over gaat, maar gelukkig wel kan worden behandeld op een vrij eenvoudige wijze. In onze kliniek maken wij hiervoor gebruik van IPL- en laserapparatuur.

Het licht van de laser of IPL wordt door de hemoglobine in het bloed geabsorbeerd en omgezet in warmte. Hierdoor stolt het bloed en wordt het vaatje door het lichaam opgeruimd. Na één tot twee weken is het resultaat zichtbaar. De behandeling kan gevoelig zijn, maar is niet pijnlijk. Na de behandeling kan de huid iets roder of gezwollen zijn door de warmte. Dit trekt over het algemeen snel weg.

De laserbehandeling voor vaatjes is geschikt voor het gezicht, de hals en het decolleté, waarbij de meeste vaatjes al na één behandeling weg zijn.

Gratis consult voor couperose

Bij Amstelzijde Kliniek kunt u een afspraak maken voor een gratis consult. De huidtherapeute bespreekt de mogelijkheden en de bijbehorende kosten. Zo weet u van tevoren altijd waar u aan toe bent en wat u kunt verwachten. Maak hier uw afspraak voor het gratis consult.

Vergoedingen

Sommige behandelingen door de huidtherapeut komen bij een aanvullende verzekering in aanmerking voor vergoeding door de zorgverzekeraar. Voor meer informatie over een eventuele vergoeding adviseren wij u om uw polis na te kijken en contact op te nemen met uw zorgverzekeraar.