Hangende oogleden

hangende oogleden

Heeft u vermoeide ogen, hoofdpijn of kunt u minder goed zien door overhangende oogleden? U bent niet de enige. Overhangende oogleden komen vaak voor en het is een probleem dat in de meeste gevallen samenhangt met het ouder worden. In deze blog leest u de oorzaken en de manier waarop wij overhangende oogleden in onze kliniek behandelen.

Overhangende oogleden, wat zijn dat precies?

Eiwitten in de huid die zorgen voor stevigheid en soepelheid (collageen en elastine) worden naarmate we ouder worden, minder door het lichaam geproduceerd. Hierdoor is de huid minder elastisch. Daarnaast verslappen spieren, ook de spieren in het oog. Het gevolg hiervan is dat het oog een overschot krijgt aan huid, waarbij de verslapte spier ervoor zorgt dat vet in het ooglid gaat uitpuilen.

Oorzaken overhangende oogleden

De oorzaken van hangende oogleden hebben meestal te maken met het verouderingsproces. In sommige gevallen (jongeren, of wanneer het slechts één ooglid betreft) is er een andere oorzaak.

Oorzaken die te maken hebben met huidveroudering:

• Verslapping van spieren.
  • De huid produceert minder vet.
  • Afname van de collageen- en elastine productie.

Klachten

U kunt klachten ondervinden wanneer u last heeft van overhangende oogleden. U kunt bijvoorbeeld last hebben van:

• Vermoeide ogen.
  • Hoofdpijn.
  • Drukkend gevoel op de ogen.
  • Dubbel- en slechter zien.

Naast deze klachten kunnen overhangende oogleden als cosmetisch storend worden ervaren. U kunt uzelf bijvoorbeeld minder goed en mooi opmaken en u heeft een permanent vermoeide blik.

Overhangende oogleden: behandeling

In onze kliniek kunnen wij u helpen door middel van een ooglidcorrectie. Dit kan zowel van het bovenooglid als van het onderooglid. Het is een relatief kleine ingreep, met een groots resultaat. Meestal wordt de ingreep onder plaatselijke verdoving uitgevoerd. De plastisch chirurg tekent nauwkeurig af hoeveel huid overtollig is. Wanneer er ook een overschot aan vet- en spierweefsel is, wordt dit verwijderd. Na de ingreep worden de haarvaatjes dichtgebrand en wordt de incisie gehecht. De littekentjes vallen in de natuurlijke oogplooi van het bovenste ooglid en zijn vrijwel onzichtbaar.

In het geval van een exploderende hoofdpijn, waarbij het voelt alsof het hoofd van binnenuit uit elkaar barst, zijn de resultaten minder goed. Hormonale hoofdpijn, stekende pijn in de wangen of tussen de neus en de ogen, zijn meestal ook niet goed te behandelen met botox.

Gratis consult hangende oogleden bij Amstelzijde kliniek

Heeft u last van klachten door uw hangende oogleden en wilt u daar iets aan doen? Maak dan een afspraak voor een gratis consult, zodat de behandelend arts u verder kan vertellen wat een ooglidcorrectie inhoudt. Tijdens het consult worden er foto’s gemaakt voor het medische dossier, zodat er bij de nacontrole een duidelijk beeld is van de situatie voor en na de operatie.