Hoe ontstaat een rimpel?

• Ma – Za 09:00 – 18:00
    Donderdag 09:00 – 21:00

Rimpels ontstaan wanneer het lichaam veroudert. Het verouderen van de huid wordt door zowel uitwendige als interne factoren veroorzaakt.

Interne factoren

Interne factoren voor huidveroudering en het ontstaan van rimpels zijn:

• Genen: Erfelijkheid speelt een rol bij de manier waarop je ouder wordt.
  • Hormonen: Tijdens bijvoorbeeld de overgang kan de hoeveelheid collageen tot wel 30% afnemen.
  • Collageen & elastine: Vanaf het 25e levensjaar gaat het lichaam steeds minder belangrijke stoffen produceren. Collageen, elastine en het vochtgehalte in de huid nemen zo ieder jaar steeds een beetje af en de eerste rimpeltjes, lijntjes en verlies aan gezichtscontouren worden zichtbaar.
  • Spieractiviteit: Een rimpel is een litteken dat ontstaat door het veelvuldig aanspannen van de spieren.

Externe factoren

Externe factoren die zorgen voor (vroegtijdige) huidveroudering en rimpels zijn:

• Uv-straling: Ultraviolete stralen zijn de grote boosdoener en dan met name de UVA-stralen. UVA-A straling dringt door tot de middelste huidlaag (dermis) waar het zorgt voor een chemische reactie. Deze reactie zorgt op zijn beurt voor onherroepelijke DNA-schade aan de cellen, want uiteindelijk resulteert in rimpels.
  • Roken: Stoffen in sigarettenrook breken collageen en elastine af.
  • Alcohol: Alcohol veroorzaakt ontstekingen in het lichaam. Om deze ontstekingen ‘op te ruimen’, maakt het lichaam vrije radicalen aan. Deze dienen om de schadelijke stoffen op te ruimen, alleen worden ook gezonde cellen aangetast.
  • Stress: Wanneer we stress ervaren, maakt ons lichaam meer cortisol aan. Cortisol is een hormoon dat ervoor zorgt dat we in tijden van stress weten hoe te handelen. Hierdoor kunt je gemakkelijker met stress omgaan, echter zorgt een verhoogt cortisolgehalte gedurende een langere periode voor schade aan het lichaam en aan de huid.
  • Bewerkte voeding: Bewerkt voedsel bevat geen of nauwelijks essentiële stoffen. Langere periode het lichaam ontzien van verse voeding zorgt voor schade aan het metabolisme en de bloedvaten. Dit heeft direct effect op de huid in de vorm van een vale, vermoeide en grauwe teint. Op lange termijn zorgt ongezonde voeding voor vroegtijdige huidveroudering in de vorm van rimpels, lijntjes en vouwen.